English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 09388868086
نمابر: 88234810
آدرس دبیرخانه: تهران، اتوبان شهید چمران- پل نصر- خیابان دکتر کاردان- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران- طبقه اول-دفتر گروه فلسفه تعلیم و تربیت
پست الکترونیکی: pesi.anjoman@gmail.com
کد پستی: 1445983861


مشاهده خبر
دکتر خسرو باقری، دکتر علی‌رضا صادق‌زاده، دکتر حسن ملکی و دکتر مهدی نوید ادهم، «چالش‌های اجرایی‌شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» را واکاوی می‌‌کنند

پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش با همکاری انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، 26آذر1398، این میزگرد را در ساختمان مرکزی وزارت آموزش‌وپرورش برگزار می‌کند.

سند تحول که عملیاتی نشد، حداقل پاسخ بدهیم چرا؟

در نشست «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ از برنامه قصدشده تا برنامه اجراشده» مطرح شد:

▫️دکتر حسن ملکی: زیرسؤال‌بردن و تماشا کردن سند تحول، مسئله‌ای را حل نمی‌کند. باید بررسی کرد علت عملیاتی‌نشدن سند در طول هفت سال چیست؟ معتقدم علّت اصلی، نتوانستن است، آن هم به دلیل سختی کار و فقدان الگوی ربط.

▫️دکتر علی‌رضا صادق‌زاده: برنامۀ ما رسیدن به یک راهبرد ۲۰ ساله بود، خیلی ساده‌اندیشانه فکر می‌کردیم مسائل را حل می‌کنیم، اما این کار پیچیدگی‌هایی داشت و مبانی و زیرساخت‌ها موجود نبود.

▫️دکتر خسرو باقری: بهتر بود اجرای سند تحول، به‌تدریج و فاز به فاز باشد. سند تحول برنامه عریض و طویلی است که قصد داریم با این گستردگی آن را اجرا کنیم.
 
▫️مجید رعنایی: تحول در آموزش‌وپرورش راه میان‌بر ندارد و زمان‌بر است. برنامۀ زیرنظام‌های سند تحول دیر تدوین شد و با چالش‌هایی روبه‌رو شدیم.
 
▫️دکتر محمد حسنی: با پرسش جدی برای عملیاتی‌کردن سند روبه‌رو هستیم. اگر بخواهیم این سیستم را به کارخانه‌ای برای بسط ایدئولوژی‌های خودمان تبدیل کنیم، به نظر می‌رسد موفق نباشیم.

باید کاری کنیم همه از تحول استقبال کنند

دکتر خسرو باقری در بررسی چالش‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش:
نباید گفت عده‌ای نمی‌خواهند تحول صورت پذیرد، بلکه باید دید طرح تحول چه‌قدر امکان فهم و پذیرش را برای افراد فراهم آورده است؟!
باید برای توافق بر سر برنامه گفت‌وگو کنیم تا احساس کنند برنامه برای خودشان است. آن‌وقت می‌بینند که بخشی از برنامه برای خودشان است. به این ترتیب برنامه به همه تعلق دارد و همه می‌آیند پای کار.

سند تحول باید بر اساس اسلام رحمانی باشد نه اسلام رحیمی، برای این که باید بین‌الاذهانی باشد. نمی‌توانیم بگوییم سند برای مؤمنین است، حتی نمی‌توانیم بگوییم برای مسلمانان است. یعنی مخاطب سند، نه تنها مؤمنین و حتی نه فقط مسلمانان، بلکه باید همۀ ایرانیان در نظر گرفته شوند. به نظر من سند خیلی غلیظ است و اسلام خیلی غلیظی را الگو قرار داده است.

پوستر نشست

نویسنده خبر: فهیمه نظام الاسلامی
تاریخ انتشار: 1398/10/22 - 14:13
شناسنامه انجمن
 
سایت های مرتبط
کمیسیون انجمن های علمی ایران
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
انجمن علمی فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی
انجمن حکمت و فلسفه ایران
پنجمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران
انجمن فلسفه تعليم و تربيت شاخه خوزستان
پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت (دانشگاه فردوسی مشهد)
دو فصلنامه تفکر و کودک (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
دو فصلنامه تربیت اسلامی (پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
دستاورهای پژوهشی فلسفه تعلیم و تربیت (دانشگاه پیام نور)
مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
پایگاه خبری رب؛ نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب
فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران
فلسفه برای کودکان در ایران
ششمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران
هفتمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران
انجمن فلسفه تعلیم و تربیت کرمان
هشتمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران
نشریه پژوهش های تربیتی دانشگاه خوارزمی
نشریه علمی - پژوهشی فلسفه تربیت انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران
دهمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران
طراحی و اجرا : شرکت آداک